Next Step: Verkkokauppa

Miten saisin lisää myyntiä? Niin moni yrittäjä on siirtynyt verkkokauppaan, pitäisikö minunkin?! Verkkokauppaa ei pyöri itsekseen vaan kaipaa sitkeätä yritystä varsinkin aluksi ja paljon markkinointitekoja. Askel on jättimäinen mutta autamme hieman nostamalla polvea ja iskemällä suoraan nenään. Verkkokauppaan siirtymistä ei kannata ottaa aivan kevyesti, ensinnäkään rahallisesti. Sen kuukausikustannus voi lähennellä 200€ ja aluksi on pakko sijoittaa joitakin tonneja, varsinkin jos haluaa verkkokaupalle oman uniikin ulkoasun.

Okei, olet sitkeä ja haluat sijoittaa tähän: eli päässyt vaiheeseen: “Haluan ehdottomasti verkkokaupan!”
Saatat hetken netissä selailtuasi löyttää liiketoiminnallesi sopivan verkkokaupan itsekin, kuten vertailemalla tässä Vierityspalkin Perttu Tolvasen artikkelissa esitettyjä alustoja.

Näistä useimmat ovat kuitenkin aivan liian jäykkiä pienelle verkkokauppiaalle. Nykyään asiat on mahdollista tehdä hyvinkin ketterästi.

Kaupan valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota mm. seuraaviin ominaisuuksiin:

  • kauppiaan tehtävien (mm. tuotteiden lisäämisen, pakettikorttien tulostus…) helppous
  • tuoteoptiot (eri variaatiot ja värit, sekä pakettihinnat)
  • tietoturva (SSL ja ohjelmiston oma, sekä asiakkaan tietojen)
  • kotimaiset pankkiyhteydet
  • varastokirjanpidon integrointi
  • markkinointityökalut, kuten mainonta ja asiakassähköpostit, uutiskirjeet, tekstiviestit

On myös tärkeätä valita sellainen verkkokaupan toimittaja, joka kehittää palveluita kokoajan asiakkaan tarpeiden mukaan, palautekanava on suoraviivainen ja korjauksia tai päivityksiä ei tarvitse odotella kauaa.

Tarvitset ehkäpä apua verkkokaupan asentamiseen tai modifiointeihin. On hyvä löytää kumppani, joka suosittelee teille sopivimman ohjelmiston ja auttaa seuraavissa tehtävissä:

  • verkkokauppaohjelmien ja pankkiyhteyksien sopimukset, te ainoastaan allekirjoitatte
  • valittavan ohjelman yhteensopivuus liiketoimintanne kanssa
  • domainin ostaminen, sähköpostien perustaminen, kaupan pystytys, tuotteiden lisääminen kuvineen

Tässä muutama esimerkki järjestelmistä, sekä omien kotisivujenne yhteyteen että erillisenä palveluna:

WooCommerce

Suomenkielinen verkkokauppaohjelmisto asennetaan plugin-lisäosana WordPress-julkaisujärjestelmään. Asennetaan suomenkielisenä sellaisenaan tai räätälöitynä toiveidenne mukaisesti. Kotimaiset pankit liitettävissä pluginilla. Asennettavissa omalle palvelimellenne, osaksi kotisivuja. Itse peruspaketti (ei mikään kaunotar!) on avoimen lähdekoodin tapaan ilmainen mutta muokkaukset siihen ja asennus vaatii tuntityötä. Katso luelisaawww.woocommerce.com

VirtueMart tai HikaShop

Helppokäyttöisiä verkkokauppasovelluksia Joomla!-julkaisujärjestelmään. Asennetaan suomenkielisenä sellaisenaan tai räätälöitynä. Kotimaiset pankit liitettävissä lisäsovelluksilla. Asennettavissa omalle palvelimelle toimimaan Joomla! -julkaisujärjestelmän rinnalle, osana kotisivuja. Lisenssi on avoimen lähdekoodin tapaan ilmainen mutta muokkaukset siihen ja asennus kannattaa huomioida tuntityönä. Katso luelisaawww.virtuemart.net tai www.hikashop.com

MyCashflow

MyCashflow

Suomalainen ketterä verkkokauppasovellus, fyysisesti MyCashFlown palvelimella, erillisenä kotisivuista. Maksuton 14 päivän kokeilumahdollisuus. Voitte itsekin pystyttää verkkokaupan, mutta jos esim. ulkoasuun halutaan muutoksia, hyvä kotisivukumppani suunnittelee sekä toteuttaa toiveidenne mukaisesti tällaisia muokkauksia tuntityönä. Täytyy kyllä antaa propsit, että tämän ohjelman perusversiokin on kiitettävän selkeä ja kaunis, suuria muutoksia ei tarvita. Räätälöiminen esimerkiksi kotisivujenne näköiseksi vaatii kyllä sivupohjan suunnittelua. Webtecassa tähänkin löytyy osaamista, toimimme MyCashFlown virallisena kumppanina.

Verkkokaupan oma www-osoite on ostettavissa lisäpalveluna ja ulkoasu lisättävissä teemana.

Suomalaiset verkkopankkipainikkeet on toteutettavissa Paytraililla, Checkoutilla tai Klarnalla. Maksuyhtiön valinnassa tarvitset ammattilaisen apua.
Perusta helposti oma verkkokauppa MyCashflow sivujen kautta. Webtecan asiakkaat saavat aloitusetuja, pyydä meiltä kampanjakoodia!

Mitä sitten kun verkkokauppa on pystyssä?

Markkinointi, markkinointi ja markkinointi. Tässä ei nyt valitettavasti ole poppaskonsteja, vaan tekemällä saat tuloksia. Ota pieniä ja itsellesi mahdollisia steppejä kuten:

  • Aseta mahdollinen tavoite sekä verkkokaupan myynnille että markkinoinnille. Paljonko rahaa aiot käyttää ja miten nopeasti tavoitteeseen päästään?
  • Kuvauta tuotteesi ammattilaisella, vain houkuttelevat kuvat myyvät tuotteita verkossa. Ajattele kuvien tärkeyttä esim. Instagramissa, millaisesta kuvasta itse tykkäisit, tai kokisit houkuttelevalta ostaa.
  • Jotta tiedät, mitä kävijät sivuillasi tekevät, kannattaa panostaa vähintään seurantaan tilaamalla Google Analytics™ -Web-analyysipalvelun asennus * kotisivuille (joka seuraa automaattisesti kävijämääriä ja liikkeitä verkkokaupassanne)
  • Mainoskampanjan toteutus Google AdWords™ * -mainosohjelmalla, linkin laskeutumissivuna tuotteen myyntisivu, kokeile erilaisia mainoksia, tai palkkaa tähän ammattilainen
  • Pidä hyvää huolta uusista asiakkaistasi mutta lähetä myös vanhoille hyviä tarjouksia ja muista heitä uutiskirjeellä*

Huomaat ehkä tätä lukiessasi, että verkkokauppaan siirtyminen vaatii kiinnostusta, eforttia ja sitkeyttä, mutta onneksi ammattilaiset ovat apunasi.

* Webteca tekee asennukset, sekä suunnittelee mainokset, sekä uutiskirjeet ja raportoi puolestanne, voitte keskittyä itse tuotteidenne myyntiin.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn