Laadukasta sisältöä kotisivuille – sisällön käytettävyys

Kun kävijä tulee sivuille, hän tarkastelee ensimmäiseksi sivun suurinta sisältöaluetta, silmäilee otsikkoa ja yrittää selvittää sivulta, löytyykö sieltä tieto, jota hän on etsimässä. Mitä hyötyä hänelle sisällöstä on?

Verkossa selailija on impulsiivinen ja jos hän ei nopeasti löydä etsimäänsä, hän menee muualle. Nopeaan silmäiltävyyteen tulee auttaa kävijää seuraavilla tavoilla:

  • Kirjoita ytimekkäästi
  • Lyhyitä kappaleita, käytä väliotsikoita aiheiden jakamiseen
  • Kirjoita kieliopillisesti oikein, oikoluetuta toisella jos tiedät ettei se ole hanskassa
  • Käytä ranskalaisia viivoja ja listoja, joita on helppo silmäillä

Mitä kävijä kaipaa, tutki tai kysy sitä häneltä!

Sisällön jäsentäminen kotisivuille tehdään kävijää, asiakasta varten. Ei siis yrityksen omaa viestintästrategiaa varten, tai koska on vain hyvä olla kotisivut ja niillä tekstiä.

Mieti mitä kotisivuillasi kävijä hakee sivuilta; onko hänelle tärkeää löytää liikkeesi, tilata tuote suoraan sivuilta, ottaa yhteyttä kysyäkseen lisää, hankkia lisätietoa tuotteesta verratakseen sitä kilpaileviin…

Jos et vielä tiedä sitä, kysy! Soita parhaalle asiakkaallesi ja kysy mitä hakisit kotisivuiltamme? Mitä tuotteita etsit, mitä toimintoja siellä kaipaisit ja miten ottaisit mieluiten yhteyttä?

Miten verkkoteksti tulisi kirjoittaa?

Käytä ammattilaista sisällön jaotteluun ja jäsentelyyn. Usein ihminen joka ei ole liian lähellä alaa, pystyy jäsentelemään sivut ja tuotteesi asiakkaalle  ymmärrettävämpään ja luettavampaan muotoon kuin mihin oma näkökulmasi on juurtunut.

Toki erikoisosaamisesi tulisi myös ilmetä yksityiskohtien tarkkuudessa ja siten, että asioista puhutaan alan ominaisella ja selkeällä kielellä. Kirjoittaessasi verkkotekstiä:

  • Jaottele aihealueet loogisesti omille sivuilleen
  • Otsikoi kappaleen sisältöä vastaavasti, käytä paljon alaotsikoitakin
  • Käytä sivun pääotsikossakin tärkeitä hakusanoja ja tuotteen / palvelun nimeä
  • Esittele kappaleen aihe heti ensimmäisessä lauseessa (silmäilevä lukija lukee vain ensimmäisen lauseen )
  • Yhteen kappaleeseen yksi ajatus
  • Mahdollisimman yksinkertaiset lauserakenteet
  • Vältä pitkiä, monimutkaisia sanoja

Ajattele yhden asiayhteyden esittämistä päällään seisovana pyramidina. Esittele lyhyesti heti sivun alussa ja tarjoa linkkien avulla lisää yksityiskohtaisempaa tietoa. Älä siis hukuta verkkosivujen lukijaa heti yltäkylläisyyden suohon, mikä saa usein kävijän siirtymään Google™-haun kautta muille sivuille. Hän kyllä klikkailee eteenpäin, mikäli aihe kiinnostaa ja linkit on hyvin nimetty.

Lupaa linkin nimellä, mitä klikkaamalla tapahtuu. Käytä “Klikkaa tästä” sijaan ilmaisua “Lue lisää tekstin väreistä” blogissa.

Ota heti käyttöön kävijäseuranta

Tutki sivujen statistiikkaa, kävijäseurantaa, mitä sisältöä kävijät lukevat eniten sivuillasi, mitä tietoa katsotaan vähiten. Pienelläkin taustatutkimuksella pystyt tuottamaan sisältöä, joka kiinnostaa asiakastasi ja karsimaan turhan.

Kävijäseurantaan on tehokkaita ja ilmaisia välineitä kuten Google Analytics™ -Web-analyysipalvelu, joka tosin vaatii hieman viitseliäisyyttä käyntitietojen analysointiin. Jos itsellä ei ole kokemusta, aikaa säästäkseen kannattaa käyttää tähän ammattiapua.

Etusivun sisällön tärkeys

Etusivun tulisi tarjota jotain muuta kuin kävijän näkökulmasta tylsä kertomus yrityksen historiasta. Kävijää kiinnostavat alan tuoreimmat innovaatiot, tuoteuutuudet, uutiset tapahtumista, tulevista tai juuri käydyistä, yhteystiedot, lisäohjeet tuotteiden käyttöön…

Etusivulla kannattaa tarjota mahdollisimman paljon linkkejä sivuston muuhun sisältöön, sillä sitä kautta sivuille usein tullaan ja ryhdytään etsimään tiettyä sisältöä: “Mistähän se ja se löytyisi…”. Onhan toiveissa, että kävijä selailisi sivuja mahdollisimman laajalti ja löytäisi vähän alempanakin sivustohierarkiassa olevat tuotteet.

Muista myös, että yhteystiedot löytyvät heti etusivulta. Ja myös mobiilikäyttäjille mieluiten sivun vasemmasta ylälaidasta, jossa ne ovat helpoin löytää. Sivuja selaillaan mobiilisti usein silloin, kun halutaan löytää sijainti ja käyntiosoite. Anna siis kävijälle mahdollisimman mutkaton pääsy tietoon!

Lähteet: Jakob Nielsen: WWW-suunnittelu. kuvat: Webteca

 

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn