Webhotellin palvelimet päivittyvät ja palveluntarjoaja vaihtuu

Usealla Webtecan asiakkaalla on Webhotelli.fi:n palvelin. Webhotellin palvelut siirtyvät yrityskaupassa Zonerin alle 1.8. alkaen, joten Telia jää välistä pois. Jatkossa ainoa palveluntarjoaja ja laskuttaja on Zoner.  Luultavasti hinnoitteluun tulee ainakin muutoksia ja palvelut kallistuvat? Käytännössä jatkossa suosittelemme valitsemaan kotisivupalvelimen tarpeidenne mukaan sopivasta paikasta. Palvelut on myös mahdollista siirtää mille tahansa palveluntarjoajalle. Tällöin Webteca auttaa siirroissa. Kotisivuihin on hyvä tehdä joka tapauksessa päivitys joka tarkistaa että kaikki on ajan tasalla uusia palvelimia silmällä pitäen.

Cpanelin tunnukset ja palvelujen sisällöt eivät muutu, mutta siirto voi aiheuttaa joitain muutoksia konfiguraatioihin. Olemme ohjeistaneet seuraavasti ensiapuna heinäkuun alussa olevaan muutokseen:

Webhotelli ja Telia vaihtavat kotisivujen palvelinta parhaimpaan kesäloma-aikaan, joten on käytännössä mahdollista että jotakin tapahtuu kotisivuille tiedotteessa mainittuna heinäkuun alussa olevana siirtopäivänä tai esim sähköpostin kulkeminen estyy, se johtuu käytetyistä asetuksista, joita voidaan lennossa muuttaa. Kotisivuille ei luultavasti tapahdu mitään, mutta se on aina mahdollista kun palvelinympäristö muuttuu, esim. tietokanta ja PHP-versio vaihtuu tms. Mitään tietoja ei kuitenkaan katoa, tai salasanat eivät vaihdu, mutta on mahdollista että jokin uusi konfiguraatio saa sivut lakkaamaan toiminnasta hetkellisesti.
ENSIAPUTOIMET:
JOS SÄHKÖPOSTI EI TOIMI: Tarkista että lähtevä ja saapuva palvelin on muotoa mail.omaosoitteesitähän.fi
Nämä saa vaihdettua sähköpostitilien asetuksista, esim. Iphonessa Asetukset > Mail > Tilit > (valitse mailitili) > Klikkaa Tilin nimeä > Muuta Saapuvan postin palvelin muotoon mail.omaosoitteesi.fi  , samoin Lähtevän postin palvelin kohta SMTP muotoon: mail.omaosoitteesi.fi
Lopuksi paina ”Valmis”.
Sama kannattaa tehdä läppärissä oleville sähköpostitileille.
JOS KOTISIVUT EI TOIMI:  Soita Telian asiakaspalveluun ja kerro mikä ei toimi ja jos tulee jokin virheilmoitus mikä näkyy sivuilla. Esim. Error: Virhe tietokantayhteyden muodostamisessa
Telian asiakaspalvelu numero:
0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
(94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)
 
Pääsen korjaamaan sivustoa vasta loman jälkeen 15.7. joten ensiavut Telian kautta. Teen korjauksia 75€ + alv. 24% tuntihintaan tarvittaessa lomani jälkeen. Näissä on mahdotonta arvioida, kauanko korjauksiin menee, jos Telia muuttaa paljonkin palvelinympäristöä, joten ei tiedetä välttämättä mitä kaikkea WordPressille pitää tehdä (vaikuttavatko palvelinmuutokset sivupohjiin, lisäosiin, vai koko WordPressiin), annan oman arvion kun pääsen koneelle tekemään 15.7. jälkeen. Periaatteessa mikä tahansa kotisivuja tekevä osaava taho/ koodaaja voi korjata näitä ongelmia, kun antaa heille Webhotellin tunnukset ja salasanat, jotka teille lähetettiin tilauksen alkuvaiheessa sähköpostiin. Löytyy yleensä maileista hakusanoilla “Webhotelli tilausvahvistus”.

Tiedotteet Telialta 19.6.:

Miksi muutos tehdään?

Muutoksen taustalla on webhotellipalvelimien käyttöjärjestelmäpäivitys. Vanhat palvelimet ovat saapumassa elinkaarensa päätteeseen ja luomme tilalle uudet vastaavat palvelimet, joille siirrämme palvelusi.

Mikä muuttuu?

Pyrimme pitämään uusien palvelimien ominaisuudet mahdollisimman lähellä vanhoja, joten cPanel-tunnuksesi säilyvät ennallaan ja saatavilla on edelleen esimerkiksi samat PHP-versiot. Tietokantapalvelinohjelmisto päivittyy uudempaan, mikä voi tietyissä tapauksissa aiheuttaa yhteensopivuusongelmia. Palveluiden varmuuskopiot toteutetaan uusilla palvelimilla eri järjestelmän avulla, joten suosittelemme tarvittaessa ottamaan palvelusta oman varmuuskopion talteen ennen siirtoa.

Ohje varmuuskopion luomiseen löytyy tästä artikkelista: https://kb.webhotelli.fi/varmuuskopiointi-cpanelissa/

Lisätietoa muutoksista saat tukiportaalin artikkelista: https://kb.webhotelli.fi/toimintaohjeita-kesan-2024-elinkaaripaivitykseen/

Mitä minun pitää tehdä?

Sähköpostipalvelimesi nimi ja IP-osoite vaihtuvat. Tämä on merkityksellistä, jos sähköpostipalvelua käytetään tietokoneen tai mobiililaitteen erillisellä sähköpostiohjelmistolla (kuten Outlook tai Thunderbird) ja sähköpostipalvelimen osoite on syötetty ohjelmiston asetuksiin muodossa webYYY.webhotelli.fi (korvaa YYY viestin alussa näkyvällä palvelimen järjestysluvulla, esim 140). Sen sijaan muodossa mail.omaverkkotunnuksesi.fi -muodossa annettu palvelinosoite toimii myös siirron jälkeen. Sähköpostipalvelun kaikki tunnukset ja salasanat säilyvät ennallaan.

Webmail löytyy sinulle ilmoitetun siirtopäivän jälkeen myös uuden palvelinosoitteen takaa muodossa: https://webYYY.webhotelli.fi/webmail (korvaa YYY viestin alussa näkyvällä palvelimen järjestysluvulla, esim 140) tai webmail.omaverkkotunnuksesi.fi

Kolmannen osapuolen nimipalvelut

Jos käytät 3. osapuolen nimipalvelimia tai välityspalvelinta, sinun tulee vaihtaa ilmoittamamme uusi IP-osoite käyttöön kun palvelusi on siirtynyt.
Käytettävissäsi on testiosoite uuteen palveluun, joka on muotoa: https://webYYY.webhotelli.fi/~tunnuksesi (korvaa YYY viestin alussa näkyvällä palvelimen järjestysluvulla, esim 140).

Testiosoitteen avulla voit tarkistaa onko palvelusi sisältö jo siirtynyt uudelle palvelimelle.

Vanha palvelin välittää liikennettä eteenpäin (proxy) uudelle palvelimelle siirtymäaikana, mikäli IP-osoitteen vaihto nimipalvelussasi viivästyy. Pidämme välityspalvelua päällä heinäkuun 2024 puoliväliin saakka.

Välityspalvelimen toimintaan liittyy tiettyjä rajoitteita, joihin suosittelemme tutustumaan:https://kb.webhotelli.fi/toimintaohjeita-kesan-2024-elinkaaripaivitykseen/

Webhotellipalveluiden liiketoiminta siirtyy Zoner Oy:n omistukseen

Käytössäsi olevat webhotelli- ja verkkotunnuspalvelut vaihtavat omistajaa liiketoimintakaupan yhteydessä, kun Zoner Oy ostaa Telian webhotelli- ja niihin liittyvien verkkotunnuspalveluiden liiketoiminnan Suomessa Telia Finland Oyj:ltä.

Zoner jatkaa palveluiden kehittämistä ja tuottamista nykyisille asiakkaille. Webhotelli- ja verkkotunnuspalvelut ovat yrityksesi käytössä kuten ennenkin, vain palveluntarjoaja vaihtuu. Webhotelli- ja verkkotunnuspalvelut jatkuvat Telialla kaupan toteutumiseen 1.8.2024 saakka. Tämän jälkeen palveluista vastaa Zoner.

Tämän viestin perusteella sinun ei tarvitse tehdä mitään

Zonerilta ollaan erikseen yhteydessä, mikäli joitain toimenpiteitä tarvitaan myöhemmin. Webhotelli- ja verkkotunnuspalveluiden parissa työskentelevä Telian henkilöstö siirtyy kaupan myötä Zonerille.

Mistä on kyse?

Webhotelli- ja verkkotunnuspalvelut ovat verkkonäkyvyyspalveluita, joihin yritys voi hankkia kotisivujen ja sähköpostien ylläpitämiseen tarvittavia resursseja.

Zoner on vuonna 2005 perustettu hostingpalveluntarjoaja, joka on alusta asti panostanut laadukkaaseen asiakaspalveluun ja nopeisiin palvelimiin. 24/7 asiakaspalvelu ja laaja kumppaniverkosto takaavat, että asiakkaat saavat tarvitsemaansa apua omien kotisivujensa kanssa. Zoner on yrittäjän tuki netissä ja osa group.one-konsernia.

Me Telialla luotamme, että Zonerilla on erinomaiset valmiudet webhotelli- ja verkkotunnuspalveluiden tuottamiseen ja kehittämiseen jatkossa.

Lisätietoja muutoksesta saat vastuumyyjältäsi, asiakaspalvelustamme sekä Zonerin infosivuilta.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn